Planprosessen
Planprosessen er et verktøy for forslagsstiller og plankonsulent for digital planvarsling. Dette er løsningen for å varsle alle berørte parter og høringsmyndigheter om nye planinitiativ. Løsningen er utviklet med fokus på funksjonalitet, effektivitet og kvalitet. Dette er bærekraft og samfunnsnytte i praksis. Løsningen sørger for bedre medvirkning i en tidlig fase av planarbeidet.
Planprosessen er utviklet i tett samarbeid med KDD (Kommunal- og distriktsdepartementet) og DIBK (Direktoratet for Byggkvalitet). Løsningen sikrer en trygg, digital distribusjon av varsel om planoppstart til berørte parter og høringsinstanser. All informasjon fylles inn via smarte skjemaer og blir validert underveis. Det gjør at informasjon og påkrevde vedlegg kvalitetsikres mot feil og mangler. Løsningen sørger for at alle parter i planprosessen mottar entydig informasjon med bedre kvalitet.
Spar tid og kostnader med Planprosessen
Planprosessen tar vare på informasjon mellom skjema og pre-utfyller all felles informasjon. Som forslagsstiller eller plankonsulent vil du spare tid og kostnader ved at alle distribusjoner sendes digitalt via nasjonale komponenter og tjenester. Effektiv skjemautfylling og gjenbruk av felles data i prosjektet gir god flyt og bedre kvalitet i hele prosessen. Planprosessen sender entydig skjema for varsel om planoppstart og distribuerer planopplysninger til alle berørte parter og offentlige høringsmyndigheter med noen få tastetrykk. Les mer om hvordan du varsler høringsmyndigheter her.
God styring og effektivitet
Verktøyet gir søkerne svært god oversikt over alle prosjekter som er under utvikling. Prosjektstyringsverktøyet gir status for alle distribusjoner samt løpende oversikt over alle hendelser og tilbakemeldinger fra berørte parter gjennom Altinn. Løsningen tilbyr også en fakturaordning der man kan dokumentere kostnader og viderefakturere kunden for utsendelser fra Planprosessen.
Løsningen er web-basert og krever ingen installering. Prismodellen er stykkprisbasert hvor brukerne kun betaler når planvarsel sendes ut.
Les mer om priser her.
Planprosessen bidrar til verdiskaping, bærekraft og økt effektivitet i planprosesser for både små og store aktører
Hvem kan bruke Planprosessen?
Planprosessen er en løsning for bedrifter. Det vil si at din bedrift må være registrert i Brønnøysundregisteret og ha et organisasjonsnummer.
Den som distribuerer varsel om planoppstart eller andre planprosesser er forslagsstiller eller plankonsulent som representerer et firma eller en kommune. Du registrerer deg som kunde i Planprosessen.no.
Din organisasjon kan ha mange brukere i Planprosessen.no
Planprosessen er tett integrert med Byggesøknaden og løsningene har felles autentisering og innlogging. Det gjør at du enkelt kan bytte mellom løsningene og inneha rolle som både plankonsulent og ansvarlig søker for byggesøknader.
Som plankosulent kan du sende planvarsel på vegne av forslagsstiller. Les vår FAQ for detaljer. Den er tilgjengelig for registrerte brukere.
Hvem står bak?
Planprosessen utvikles i et samarbeid mellom Ambita og Norconsult Digital. Vi har fokus på å utvikle en prosessorientert løsning som kan benyttes av både forslagsstillere og plankonsulenter. Løsningen har derfor svært god funksjonalitet som støtter prosesser for varsling og distribusjon av planinformasjon – fra innhenting av informasjon – til innsending og samhandling med involverte parter.
Basert på mer enn 20 års erfaring og samarbeid med Norconsults nettverk av ansvarlige søkere er Planprosessen utviklet for effektivisering og digital distribusjon av varsel og dokumenter!
Kontakt
Ønsker du mer informasjon, så ta gjerne kontakt med oss!
Generelle henvendelser: kontakt@byggesoknaden.no
Dag Øyvind Lien, Ansvarlig Eiendomsutvikling, Ambita, E-mail: dol@ambita.com
Kjell Sandal, Markedssjef, Norconsult Digital, E-mail: kjell.sandal@norconsult.com
Tor Olav Almås, Prosjektleder, Norconsult Digital, E-mail: tor.olav.almas@norconsult.com